GRI-index
GRI Code | Indicator | Toelichting | Verwijzing jaarverslag |
---|---|---|---|
GRI 1 | Statement of use | Vitens N.V. rapporteert in overeenstemming met de GRI-standaarden voor de verslagperiode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023. | |
GRI 1 | GRI 1 van toepassing | De GRI-standaarden zijn opgenomen volgens GR 1: Foundation 2021 | |
GRI 2: algemene richtlijnen | |||
GRI 2: Organisatie en rapportage | |||
2-1 | Gegevens over de organisatie | Wie we zijn en wat we doen, Besturing, Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening | |
2-2 | Overzicht van alle entiteiten die zijn opgenomen in de duurzaamheidsverslaglegging | Over dit verslag | |
2-3 | Verslaggevingsperiode, frequentie en contactpersoon | Over dit verslag | |
2-4 | Herformulering van informatie | Over dit verslag | |
2-5 | Beleid met betrekking tot assurance | Limited assurancerapport van de onafhankelijke accountant | |
GRI 2: Werknemers en activiteiten | |||
2-6 | Activiteiten, waardeketen en andere zakelijke partners | Wie we zijn en wat we doen, Ons profiel, zo maken we water, kerncijfertabel,waardecreatiemodel, stakeholdermanagement, Over dit verslag | |
2-7 | Samenstelling en aantallen medewerkersbestand | Vitens kent geen regionale indeling, derhalve wordt niet gerapporteerd over het aantal medewerkers per regio. | Medewerkers |
2-8 | Medewerkers zonder dienstverband (externe inhuur) | Medewerkers, verwijzing naar rapportagedefinities | |
GRI 2: Governance | |||
2-9 | De bestuursstructuur van de organisatie | Borging van onze continuiteit, Verslag van de Raad van Commissarissen | |
2-10 | Benoeming en selectie van het hoogste bestuursorgaan | Besturing, verwijzing naar de volgende reglementen (artikel 1 en 2)): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en (artikel 1,2,16, 23 en 27): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-11 | Voorzitter van het hoogste bestuursorgaan | Besturing | |
2-12 | Rol van het hoogste bestuursorgaan in het toezicht houden op het beheren van impact. | Besturing, Verslag van de Raad van Commissarissen, verwijzing naar reglement (artikel 14, 15 en 17): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en (artikel 17): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-13 | Het delegeren van verantwoordelijkheden voor het beheren van impact | Besturing, Bestuursstructuur | |
2-14 | De rol van het hoogste besturingsorgaan in duurzaamheidsrapportage | Besturing, Verslag van de Raad van Commissarissen, verwijzing naar reglement (artikel 14, 16 en 17): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en (artikel 16, 17 en 20): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-15 | Belangenconflicten | Besturing, verwijzing naar de volgende reglementen (artikel 5): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en en (artikel 8): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-16 | Communicatie over kritieke aandachtspunten | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten:sociale veiligheid, meldingen en sancties in 2023 | |
2-17 | Collectieve kennis van het hoogste bestuursorgaan | Besturing | |
2-18 | Prestatie evaluatie van het hoogste bestuursorgaan | Besturing, Verslag van de Raad van Commissarissen, verwijzing naar de volgende reglementen (artikel 14.5): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en en (artikel 15.4): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-19 | Remuneratiebeleid | Toelichting op de enkelvoudige jaarrekening, noot [39], bestuursstructuur, verwijzing naar de volgende reglementen (artikel 2): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en en (artikel 2): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf | |
2-20 | Proces voor het vasstellen van beloningsvergoeding | Verwijzing naar rapportagedefinities, Toelichting op de enkelvoudige jaarrekening, noot [39], bestuursstructuur, verwijzing naar de volgende reglementen (artikel 2 en 16): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvB-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en en (artikel 2): https://www.vitens.nl/-/media/Project/Vitens/VitensNl/Over-Vitens/Organisatie/Reglement-RvC-getekende-versie-20-oktober-2023.pdf en verwijzing naar de CAO | |
2-21 | Jaarlijkse total compensation ratio | Bestuursstructuur: Beloningsverhouding, verwijzing naar rapportagedefinities | |
GRI 2: Strategie en beleid | |||
2-22 | Verklaring van de hoogste beslissingsbevoegde van de organisatie. | Voorwoord, Ambitie en strategie | |
2-23 | Door de organisatie gehanteerde waarden, principes, beleid en standaarden en gedragsnormen | Vitens past het voorzorgsprincipe toe op haar niet-financiële risico's. Deze risico's en de beheersing daarvan staan beschreven in de paragraaf risicomanagement | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten |
2-24 | Verankering van beleid in de organisatie | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten | |
2-25 | Processen voor het mitigeren van negatieve impacts | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten: three lines model, sociale veiligheid, De waarde die we creëren. | |
2-26 | Mechanismen voor het inwinnen van advies en melden van incidenten m.b.t. de gedragscode | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten: sociale veiligheid | |
2-27 | Naleving van wet- en regelgeving | Wet- en regelgeving en maatschappelijke plichten, meldingen en sancties in 2023 | |
2-28 | Lidmaatschappen van verenigingen (zoals brancheverenigingen) en (inter)nationale belangenorganisaties | Brancheorganisatie: Vewin, WWb Kennisinstellingen/verenigingen: Kiwa Water Research, Wetsus, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Nederland, NextGenerationInfra | Stakeholdermanagement |
GRI 2: Stakeholder betrokkenheid | |||
2-29 | Uitgangspunten voor de inventarisatie en selectie van belanghebbenden en wijze waarop ze betrokken worden | De selectie van stakeholders vindt plaats op basis van een inschatting van het wederzijdse belang van de belanghebbenden en Vitens | Stakeholdermanagement |
2-30 | Werknemers onder een collectieve arbeidsovereenkomst | Medewerkers (tabel) | |
GRI 3: Materiële Thema's | |||
3-1 | Proces voor het bepalen van de inhoud en specifieke afbakening van het verslag en hierbij gehanteerde uitgangspunten | Materialiteitsmatrix | Over dit verslag |
3-2 | Materiële onderwerpen die tijdens het proces ter bepaling van de inhoud van het verslag zijn vastgesteld | Voor de materiële onderwerpen waar de beschikbare GRI KPI's niet passend werden geacht, hebben we onze eigen KPI vermeld. Deze KPI's worden grotendeels per kwartaal gerapporteerd en gebruikt voor sturing. | Over dit verslag |
3-3 | Managementaanpak | waardecreatiemodel, de connectiviteitsmatrix, de waarde die we creëren en verwijzing naar de rapportagedefinities | |
Materiële indicatoren die Vitens rapporteert volgens GRI | |||
Financiële gezondheid | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Veerkrachtige infrastructuur | Verwijzing naar rapportagedefinities, Veerkrachtige infrastructuur: financiële gezondheid | |
201-1 | Directe economische waarden die zijn gegenereerd en gedistribueerd | Vitens is een financieel gezond bedrijf met een goede balans tussen de prijs van drinkwater, de solvabiliteit en het rendement voor aandeelhouders. Vitens rapporteert maandelijks over de kpi solvabiliteit. | Veerkrachtige infrastructuur: Financiële gezondheid, geconsolideerde winst- en verliesrekening |
201-2 | Financiële implicaties en andere risico's en kansen als gevolg van klimaatverandering | De financiële implicaties van de impacts en de kosten van maatregelen om kansen en risico's te beheersen zijn kwalitatief beschreven en worden de volgende jaren verder ontwikkeld. | Positieve impact op de natuur, risicomanagement: klimaatimpact |
201-3 | Verplichtingen uit hoofde van toegezegd-pensioenregelingen en andere pensioenplannen | Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening; collectieve regelingen | |
201-4 | Financiële bijdragen en subsidies ontvangen van de overheid | Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening [ noot 18 Overige omzet] | |
Klimaatimpact | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Doelen en resultaten-positieve impact op de natuur. | Verwijzing naar rapportagedefinities, Positieve impact op de natuur | |
305-1 en 305-2 | Directe broeikasgasemissies (scope 1 en 2), naar gewicht | Positieve impact op de natuur | |
305-3 | Indirecte broeikasgasemissies (scope 3) | In het jaarverslag wordt gerapporteerd over de CO2-uitstoot in scope 3, onderverdeeld naar verschillende categorieën. | Positieve impact op de natuur |
305-4 | Directe broeikasemissies intensiteit | In het jaarverslag 2023 wordt de CO2-uitstoot gerelateerd aan het aantal geproduceerde liters drinkwater (Mm3/jaar). | Waardecreatiemodel |
305-5 | Reductie van broeikasgasemissies | In het jaarverslag 2023 wordt de CO2-uitstoot in z’n totaliteit uitgedrukt, in relatie tot de doelstelling en het resultaat van 2022. Daarbij wordt gerapporteerd welk deel van de emissiereductie direct te relateren is aan het eigen handelen van Vitens (want ook aan andere factoren onderhevig). | Waardecreatie model, Positieve impact op de natuur |
305-6 | Emissies van Ozone-depleting substances | Niet van toepassing voor Vitens | |
305-7 | Nitrogen oxides, sulfur oxides en andere significante luchtemissies | Niet van toepassing voor Vitens | |
Materiële indicatoren waar geen GRI standaard voor geldt en een eigen indicator is opgesteld | |||
Aantrekkelijk en goed werkgeverschap | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Postieve impact op mensen | Verwijzing naar rapportagedefinities,Positieve impact op mensen | |
In-house KPI | Bevlogenheidsscore | Binnen de GRI-indicatoren is er geen indicator die gericht is betrokken en gezonde medewerkers die goed in hun vel zitten en productief zijn. Bevlogen medewerkers staan hierbij centraal. De KPI voor dit thema is bevlogenheidsscore. Met de KPI bevlogenheidsscore willen we meten in hoeverre Vitens een aantrekkelijke en gezonde werkgever is. | Positieve impact op mensen |
Bescherming grondwaterbronnen | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Positieve impact op de natuur | Verwijzing naar rapportagedefinities, Positieve impact op de natuur | |
In-house KPI | Verontreinigingsindex bronnen korte termijn, lange termijn (VI) | Binnen de GRI-indicatoren is geen indicator gericht op beschermingsmaatregelen. De indicator die wij hebben gekozen is additioneel op de GRI-indicator 303-2. Met de KPI verontreinigingsindex bronnen wil Vitens scherper gaan sturen op de kwaliteit van de bronnen met als ideaal een schone bron | Voldoende en schone bronnen |
Digitalisering en dataveiligheid | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Veerkrachtige infrastructuur | Verwijzing naar rapportagedefinities, Veerkrachtige infrastructuur | |
In-house KPI | ICT prio 1 calamiteiten | Binnen de GRI-indicatoren is er geen indicator die op effectieve wijze de geambieerde digitalisering weergeeft. Voor 2023 (en eerder) werkt Vitens daarom met de intern gedefinieerde KPI “ICT Prio1 calamiteiten”. | Veerkrachtige infrastructuur |
In-house KPI | ICT prio 1 cybersecurity calamiteiten | Binnen de GRI-indicatoren is er geen indicator die op effectieve wijze de geambieerde veiligheid weergeeft. De KPI “ICT Prio 1 Cybersecurity calamiteiten” is daarom een intern gedefinieerde methode die uitdrukt hoeveel (een enkele of serie) ongewenste moedwillige, wederrechtelijke en/of kwaadwillende gebeurtenissen zich voordoen met een (mogelijk) negatieve impact op Vitens. | Veerkrachtige infrastructuur |
Kwaliteit van drinkwater | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Betrouwbare drinkwateroperatie | Verwijzing naar rapportagedefinities, Betrouwbare drinkwateroperatie | |
In-house KPI | Waterkwaliteitsindex (WKI) | Binnen de GRI-indicatoren is er geen indicator die op effectieve wijze de geambieerde kwaliteit weergeeft. GRI-indicatoren 417-1 en 417-2 zijn indicatoren gericht op de informatievoorziening van producten waarmee we het onderwerp niet inhoudelijk of kwalitatief kunnen onderbouwen. De WKI is een extern gedefinieerde monitoringsmethode die past binnen de Drinkwaterwet en is daarmee uitstekend voor deze ambitie. | Betrouwbare drinkwateroperatie |
Leveringszekerheid van drinkwater | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Betrouwbare drinkwateroperatie | Verwijzing naar rapportagedefinities, Betrouwbare drinkwateroperatie | |
In-house KPI | Ondermaatse leveringsminuten (OLM) | Binnen de GRI-indicatoren is er geen indicator die op effectieve wijze de geambieerde kwaliteit weergeeft. GRI-indicatoren 417-1 en 417-2 zijn indicatoren gericht op de informatievoorziening van producten waarmee we het onderwerp niet inhoudelijk of kwalitatief kunnen onderbouwen. OLM is een extern gedefinieerde monitoringsmethode die past binnen de Drinkwaterwet en is daarmee uitstekend voor deze ambitie. Om voldoende transparantie te geven over deze indicator hebben we ook gekozen voor de KPI waarmee we de meest negatieve/ ongewenste situatie voor de organisatie kunnen duiden. | Wij zorgen voor een betrouwbare drinkwateroperatie |
Waterschaarste | |||
DMA | Managementaanpak in de rapportagedefinities, Voldoende en schone bronnen | Verwijzing naar rapportagedefinities, Voldoende en schone bronnen | |
In-house KPI | Aantal clusters met positief operationeel verschil en Aantal clusters met voldoende totale reserves | GRI 303 is van toepassing op deze in-house KPI. Echter, is er geen GRI-indicator die de beschikbaarheid van grondwater in bronnen aangeeft. Daarom wordt er gerapporteerd over het aantal clusters, waaruit blijkt dat Vitens zich inzet voor een goede balans van watervraag en beschikbaarheid van voldoende schone bronnen. | Voldoende en schone bronnen |
Niet- materiële indicatoren die Vitens rapporteert volgens GRI | |||
Water en afvalwater | |||
303-3 | Waterontrekking | Overige toelichting op de geconsolideerde jaarrekening; waterbalans [noot 29] | |
303-5 | Waterconsumptie | Overige toelichting op de geconsolideerde jaarrekening; waterbalans [noot 29] | |
Energie | |||
302-1 | Energie | Vitens monitort het energieverbruik en zoekt naar mogelijkheden om duurzame energie op te wekken en hiermee de broeikasgassen te beperken. In het jaarverslag wordt het totale energieverbruik gerapporteerd in aantal gigawatt uur, evenals het aantal gigawatt uur zelf opgewekte, hernieuwbare energie | Waardecreatiemodel, Positieve impact op de natuur |
Onze medewerkers | |||
403-9 | Lost Time Injury Frequency (LTIF) | In het jaarverslag wordt alleen gerapporteerd over de LTIF, het ziekteverzuim en, in geval deze zich voordoen, werkgerelateerde sterfgevallen van Vitensmedewerkers in Nederland. De ODR, LDR en AR zijn indicatoren die wij niet rapporteren, maar wel meten. Deze cijfers zijn bij ons op te vragen. Omdat onze werkzaamheden in Nederland uitgevoerd worden, is het niet relevant om te rapporteren over ongevallen die plaatsvinden in andere landen. We rapporteren in het jaarverslag niet de LTIF van onderaannemers. Deze wordt wel met het management besproken. Voor de LTIF wordt niet gerapporteerd over geslacht vanwege non-discriminatie. | Positieve impact op mensen |