Bestuursstructuur

Als bedrijf met een belangrijke maatschappelijke taak en rol in de samenleving, hechten we bij Vitens aan transparantie en goed bestuur. De zeggenschap over Vitens is verdeeld over 3 lagen: aandeelhouders, de RvC en de RvB.

Aandeelhouders

Vitens is een naamloze vennootschap met publieke aandeelhouders. Dit zijn de gemeenten en provincies in het voorzieningsgebied van Vitens. De aandeelhouders komen ten minste 2 keer per jaar bijeen in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).

De AvA is het hoogste orgaan van Vitens. De aandeelhouders nemen hier beslissingen over belangrijke onderwerpen, zoals:

• Nieuwe tarieven: de aandeelhouders beslissen over de tarieven van drinkwater.

• Jaarverslag en jaarrekening: de aandeelhouders bespreken het jaarverslag van het bestuur en stellen de jaarrekening vast.

• Strategie & beleid: de aandeelhouders bespreken het integrale bedrijfsplan, investeringsprogramma en de financiële projectie van Vitens.

Daarnaast is de AvA verantwoordelijk voor de benoeming van het bestuur en de leden van de RvC.

Raad van Commissarissen

De RvC van Vitens kent 4 rollen:

1. Toezicht: de RvC houdt toezicht op het beleid van de RvB en op de algemene gang van zaken bij Vitens.

2. Werkgever: de RvC is de werkgever van de RvB.

3. Klankbord: de RvC fungeert als klankbord van de RvB.

4. Netwerk: de RvC is ambassadeur van de organisatie en heeft relaties met stakeholders.

De RvC is gebonden aan wettelijke voorschriften, de statuten en het reglement Raad van Commissarissen

Commissies Raad van Commissarissen

De RvC kent 2 vaste commissies:

• Auditcommissie: houdt toezicht op de financiële kant en interne beheersing van Vitens en de verantwoording daarover.

• Remuneratie- en Benoemingscommissie: houdt zich onder meer bezig met het bezoldigingsbeleid en de benoemingen van bestuurders.

Lees het verslag van de RvC in het verderop in het jaarverslag onder ‘Verslag van de Raad van Commissarissen’.

Raad van Bestuur

De RvB van Vitens is het dagelijks bestuur van het bedrijf. De RvB is verantwoordelijk voor de koers van organisatie, het doelbereik van de strategie en het beleid van Vitens. De RvB legt verantwoording af aan de aandeelhouders en de RvC.

Kennis duurzaamheid
Om de kennis, vaardigheden en ervaring op duurzame ontwikkeling te bevorderen, krijgt het bestuur permanente educatie over duurzaamheid, duurzame bronnen en ontwikkelingen rond duurzaamheid in het waterecosysteem. Via presentaties, kennisnetwerken zoals Springtij en via NG Infra wordt kennis actueel gehouden. Verder is kennis vergaard op het gebied van een Green Finance Framework.

Beloningsverhouding
De beloning van de voorzitter van de Raad van Bestuur is 3,3 maal hoger dan de mediaan van de jaarlijkse totale beloning voor alle medewerkers. De mediaan jaarlijkse beloning steeg 5,12% ten opzichte van 2022. De beloning van de voorzitter van de Raad van Bestuur steeg met 4,24%.

De RvB is gebonden aan wettelijke voorschriften, de statuten en het reglement Raad van Bestuur.

Meer informatie over de RvC en RvB is beschikbaar op onze website.

Directeuren

De Directeuren van de afdelingen zijn verantwoordelijk voor het realiseren van de strategie.

Medezeggenschap en ondernemingsraad

De ondernemingsraad (OR) draagt bij aan de besluitvorming binnen Vitens met een gezonde balans tussen medewerkers- en organisatiebelang. De OR van Vitens streeft een verbonden medezeggenschap na: in verbinding staan met de praktijk van de medewerkers en tegelijkertijd ook met diegenen die over de praktijk van medewerkers besluiten. Daarom heeft elk bedrijfsonderdeel 2 contactpersonen in de OR. Op deze manier vormt de OR een goede afspiegeling van alle medewerkers en is er met iedereen binnen Vitens (zowel de medewerkers als het bestuur en de directie) een directe lijn.

Eén keer per jaar wordt op initiatief van de OR een Radenbijeenkomst gehouden. In deze zogenaamde ‘gouden driehoek’ gaan de OR, de RvB en de RvC met elkaar in gesprek over actuele thema’s binnen Vitens. Dit jaar stond het thema ‘het werken met processen en data binnen Vitens’ centraal. Er was aandacht voor Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), het vergroten van veerkracht in de toekomstige drinkwaterinfrastructuur (streefstructuur) en datasturing middels SAP. Ook werd stilgestaan bij de uitdagingen die Vitens heeft op het gebied van medewerkers, leiderschap en goed werkgeverschap. De bijeenkomst werd afgesloten met rondetafelgesprekken over milieu, medewerker en toezicht en de rol van de 3 raden hierin.

Nederlandse Corporate Governance Code

De Nederlandse Corporate Governance Code 2022 (de Code) is een gedragscode voor Nederlandse vennootschappen met beursgenoteerde aandelen. De Code wordt gezien als een algemene opvatting over goed en verantwoord corporate governance. De aandelen van Vitens zijn niet beursgenoteerd. Daarom hebben we geen wettelijke verplichting om de Code toe te passen. Vitens past de Code, voor zover mogelijk en indien van toepassing, vrijwillig toe.

Vitens heeft de best practice-bepalingen uit de Code geïmplementeerd in haar bedrijfsbesturing, voor zover deze toepasbaar zijn voor een drinkwaterbedrijf met publieke aandeelhouders.